Los Angeles: moderniteit en de metropool

Een exploratief onderzoek naar Los Angeles dat zich richt op stadsecologie en de (her)verschijning van moderniteit in het publieke domein, infrastructuur en stedelijke vorm. Reyner Banhams onovertroffen boek ‘Los Angeles: The Architecture of Four Ecologies’ (1971) vormde aanleiding voor dit onderzoek naar historische, hedendaagse en toekomstige stadsecologieën in Los Angeles. Want de toekomst kan slimmer zijn. Voortbouwend op hoe het ooit gewoon eens was.

Uitzoomend zien we hoe de morfologie kleurt van nieuw naar oud, van licht naar donker. Nieuwe en oude, soms verdwenen infrastructuren zijn op elkaar gestapeld. De zichtbare betekenis van structuren die we niet meer zien is fascinerend. Bijvoorbeeld de nieuwe Expo Line, de bovengrondse metro die van downtown LA naar de kust bij Santa Monica loopt, en die bijna exact de weg volgt als het stoomtreintje van de ‘Los Angeles Independence Railroad’ rond 1875. Ook krijgt het centrum opnieuw een streetcar. Het binnenstedelijke rondje van vier mijl moet in 2016 in gebruik genomen worden. Dat is meer dan de terugkeer van een mobiliteitssysteem. Het gaat om stedelijke ecologieën die 140 of 70 jaar later herverschijnen. Die Expo Line en de zogeheten Downtown Loop veranderen opnieuw de relatie tussen territorialiteit en cultuur; ze zijn onderdeel van ecologieën gebaseerd op openbaar vervoer, dichtheid en leefbaarheid – een nieuwe stap in het stad-zijn.

JAAR

2013

LOCATIE

Los Angeles, VS

ONDERSTEUND DOOR

Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting

OUTPUT

Artikelen o.a. in Blauwe Kamer, BNieuws, Atlantis, Stedelijk Interieur. Presentaties o.a. op de Faculteit Bouwkunde, Metropool Forum 2013, Future Ideas Innovation Award finale en Platform 31 Spring.

AWARDS

Derde prijs Future Ideas European Innovation Competition, Nominatie Archiprix.

LINKS

Boek

 

De ontwerpverkenning van een toekomstige moderniteit is gepositioneerd in het domein van optimistisch utopia. De voorgestelde monorail haakt in op een mogelijke slag van intensivering in Downtown LA, een betere verbinding en geweldige micro-omgevingen. Deze introduceert twee nieuwe snelheden; die van de skytrain en die van de skywalk. Tien stations zijn onderdeel van intensiveringsgebieden, gekozen op strategische locaties rondom leegstand, hotspots en bestaande infrastructuur. De intensiveringsgebieden met een straal van 150 meter introduceren een radicaal nieuw concept in Downtown LA; dat van het voetgangersgebied binnen het bouwblok. De gebieden zijn aan elkaar verbonden door een hangende skytrain met op de constructie een promenade; de skywalk die op de vierde verdieping een nieuw publiek domein organiseert. Een herintroductie van de ecologie van lopen, fietsen en het collectieve – een blik op een toekomst die duurzamer, gevarieerder en uitdagender is.